
Αφορά πρωταθλητές και όλους όσους επιθυμούν να βελτιώσουν την επίδοση τους
Ο βετεράνος αθλητής του ΟΦΗ Στέφανος Αντωνάκης αξιοποιώντας την εμπειρία του (έχει τερματίσει σε 61 μαραθώνιους από τους οποίους 16 στην κλασική διαδρομή) αναλύοντας την τακτική και τους χρόνους μεγάλων αθλητών με σημαντικές διακρίσεις στην κλασική διαδρομή είναι σε θέση να προτείνει τακτικές που θα οδηγήσουν σε βελτίωση των ατομικών επιδόσεων και επίτευξη των στόχων που καθένας έχει.
Ακολουθεί μια μέθοδο που ως προϋπόθεση έχει τη γνώση των δυνατοτήτων κάθε αθλητή και την τακτική που ακολούθησαν οι παρακάτω αθλητές:
Ο Νίκος Πολιάς που έχει την καλύτερη επίδοση στην κλασσική διαδρομή με χρόνο 2h 17΄ 56΄΄,
ο Stefano Baldini νικητής στο μαραθώνιο δρόμο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 με χρόνο 2h 10΄ 55΄΄ ,
ο κάτοχος του ρεκόρ διαδρομής Felix Kandie που έχει πετύχει χρόνο 2h 10΄ 37΄΄ και
η Μαρία Πολύζου που έχει την καλύτερη επίδοση στον κλασικό μαραθώνιο με 2h 39΄10΄΄.
Στον ίδιο πίνακα υπάρχει και αναφορά στην καλύτερη επίδοση από γυναίκα στην κλασική διαδρομή-τη γιαπωνέζα Mizuki Noguchi- με υπολογισμό των μέσων όρων ,για την οποία δεν υπάρχουν τα ενδιάμεσα περάσματα και γι’ αυτό δεν χρησιμοποιείται στην ανάλυση.
Η λογική που ακολουθεί έχει ως βάση το μέσο όρο ανά χιλιόμετρο -που προκύπτει από την επίδοση του κάθε αθλητή- και πώς μεταβάλλεται αυτός ο χρόνος για κάθε πέντε χιλιόμετρα της κλασσικής διαδρομής σε σχέση με τις δυσκολίες και τις ιδιαιτερότητες που κάθε κομμάτι παρουσιάζει.
Έτσι λοιπόν όπως θα φανεί και στον πίνακα που ακολουθεί ο χρόνος αυτός είναι κάτω από το μέσο όρο (χειρότερος δηλαδή) στα ανηφορικά κομμάτια της διαδρομής , και στα πρώτα πεντάρια ,ενώ είναι πολύ καλύτερος στο τέλος και στα τμήματα εκείνα που η διαδρομή ευνοεί. Αυτό αποδεικνύει ότι η τακτική που ακολούθησαν όλοι έχει ένα κοινό τόπο:
Κρατούμε δυνάμεις για το τέλος όπου σαφέστατα κερδίζουμε σε επίδοση, δεν παρασυρόμαστε και δεν υπερεκτιμούμε τις δυνάμεις μας.
Ακολουθεί ο πίνακας με τα περάσματα των προαναφερθέντων αθλητών και με βάση αυτόν ο καθένας εύκολα μπορεί να δει τις αυξομειώσεις σε σχέση με τους μέσους όρους και να βγάλει τα συμπεράσματα του.
Αθλητής | 1ο 5km | 2ο 5km | 10km | 3ο 5km | 4ο 5km | 20km | ημι | 5ο 5km | 6ο 5km | 30km | 7ο 5km | 8ο 5km | 40km | 2195m | Επίδοση | Μ.ό/km | Μ.ό/5km |
Ν.Πολιάς | 16΄35΄΄ | 16΄29΄΄ | 33΄04΄΄ | 16΄42΄΄ | 16΄34΄΄ | 1h06΄20΄΄ | 1h10΄06΄΄ | 16΄38΄΄ | 16΄14΄΄ | 1h39΄12΄΄ | 16΄05΄΄ | 15΄46΄΄ | 2h11΄03΄΄ | 6΄53΄΄ | 2h17΄56΄΄ | 3΄16΄΄ | 16΄20΄΄ |
S.Baldini | 15΄58΄΄ | 15΄58΄΄ | 31΄56΄΄ | 16΄22΄΄ | 15΄57΄΄ | 1h03΄55΄΄ | 1h07΄38΄΄ | 16΄13΄΄ | 15΄42΄΄ | 1h35΄50΄΄ | 14΄47΄΄ | 14΄13΄΄ | 2h04΄50΄ | 6΄05΄΄ | 2h10΄55’΄ | 3΄06΄΄ | 15΄28΄΄ |
F.Kandie | 15΄37΄΄ | 15΄35΄΄ | 31΄12΄΄ | 15΄33΄΄ | 15΄40΄΄ | 1h02΄25΄΄ | 1h05΄52΄΄ | 16΄03΄΄ | 15΄57΄΄ | 1h34΄25΄΄ | 14΄53΄΄ | 14΄49΄΄ | 2h04΄07΄΄ | 6΄28΄΄ | 2h10΄35΄΄ | 3΄05΄΄35 | 15΄27΄΄ |
Μ. Πολύζου | 17΄36΄΄ | 18΄17΄΄ | 35΄53΄΄ | 19΄18΄΄ | 19΄22΄΄ | 1h14΄33΄΄ | 1h18΄59΄΄ | 19΄48΄΄ | 19΄40΄΄ | 1h54΄01΄΄ | 19΄00΄΄ | 18΄12΄΄ | 2h31΄12΄΄ | 7΄58΄΄ | 2h39΄10΄΄ | 3΄46΄΄ | 18΄50΄΄ |
M.Noguchi | 2h26΄20΄΄ | 3΄28΄΄ | 17΄33΄΄ |
Πίνακας 1
(Περάσματα των καλύτερων ελλήνων και ξένων αθλητών –αθλητριών)
Ακολουθεί ο δεύτερος πίνακας με τις προτάσεις του Στέφανου Αντωνάκη για περάσματα με στόχο την επίτευξη νέων ρεκόρ και καλύτερων επιδόσεων.
Επίδοση | 1ο 5km | 2ο5km | 1ο10km | 3ο 5km | 4ο 5km | 2ο10km | Ημι | 5ο 5km | 6ο 5km | 3ο10km | 7ο 5km | 8ο 5km | 4ο10km | 2195 | Επίδοση | Μ.ο/km | Μ.ο/5km |
2h09΄45΄΄ | 15΄35΄΄ | 15΄30΄΄ | 31΄05΄΄ | 15΄25΄΄ | 15΄25΄΄ | 30΄50΄΄ | 1h05΄30΄΄ | 16΄10΄΄ | 15΄50΄΄ | 32΄00΄΄ | 15΄00΄΄ | 14΄30΄΄ | 29΄30΄΄ | 6΄20΄΄ | 2h09΄45΄΄ | 3΄04΄΄5 | 15΄23΄΄ |
2h10΄45΄΄ | 15΄45΄΄ | 15΄40΄΄ | 31΄25΄΄ | 15΄35΄΄ | 15΄30΄΄ | 31΄05΄΄ | 1h06΄05΄΄ | 16΄15΄΄ | 15΄55΄΄ | 32΄10΄΄ | 15΄05΄΄ | 14΄35΄΄ | 29΄40΄΄ | 6΄25΄΄ | 2h10΄45΄΄ | 3΄06΄΄ | 15΄28΄΄ |
2h15΄25΄΄ | 16΄10΄΄ | 16΄10΄΄ | 32΄20΄΄ | 16΄05΄΄ | 16΄05΄΄ | 32΄10΄΄ | 1h08΄05΄΄ | 16΄45΄΄ | 16΄25΄΄ | 33΄10΄΄ | 15΄45΄΄ | 15΄30΄΄ | 31΄15΄΄ | 6΄30΄΄ | 2h15΄25΄΄ | 3΄12΄΄ | 16΄00΄΄ |
2h17΄46΄΄ | 16΄30΄΄ | 16΄20΄΄ | 32΄50΄΄ | 16΄20΄΄ | 16΄25΄΄ | 32΄45΄΄ | 1h09΄35΄΄ | 17΄00΄΄ | 16΄30΄΄ | 33΄30΄΄ | 16΄15΄΄ | 15΄40΄΄ | 31΄55΄΄ | 6΄46΄΄ | 2h17΄46΄΄ | 3΄16΄΄ | 16΄19΄΄ |
2h20΄50΄΄ | 16΄55΄΄ | 16΄45΄΄ | 33΄40΄΄ | 16΄40΄΄ | 16΄40΄΄ | 33΄20΄΄ | 1h10΄45΄΄ | 17΄20΄΄ | 16΄50΄΄ | 34΄10΄΄ | 16΄30΄΄ | 16΄10΄΄ | 32΄40΄΄ | 7΄00΄΄ | 2h20΄50΄΄ | 3΄20΄΄ | 16΄40΄΄ |
2h23΄50΄΄ | 17΄15΄΄ | 17΄10΄΄ | 34΄25΄΄ | 17΄00΄΄ | 17΄05΄΄ | 34΄05΄΄ | 1h12΄15΄΄ | 17΄50΄΄ | 17΄20΄΄ | 35΄10΄΄ | 16΄45΄΄ | 16΄20΄΄ | 33΄05΄΄ | 7΄05΄΄ | 2h23΄50΄΄ | 3΄24΄΄5 | 17΄03΄΄ |
2h26΄10΄΄ | 17΄30΄΄ | 17΄20΄΄ | 34΄50΄΄ | 17΄20΄΄ | 17΄20΄΄ | 34΄40΄΄ | 1h13΄20΄΄ | 18΄00΄΄ | 17΄45΄΄ | 35΄45΄΄ | 17΄05΄΄ | 16΄40΄΄ | 33΄45΄΄ | 7΄10΄΄ | 2h26΄10΄΄ | 3΄28΄΄ | 17΄20΄΄ |
2h28΄30΄΄ | 17΄50΄΄ | 17΄45΄΄ | 35΄35΄΄ | 17΄35΄΄ | 17΄35΄΄ | 35΄10΄΄ | 1h14΄40΄΄ | 18΄20΄΄ | 18΄00΄΄ | 36΄20΄΄ | 17΄20΄΄ | 16΄50΄΄ | 34΄10΄΄ | 7΄15΄΄ | 2h28΄30΄΄ | 3΄31΄΄ | 17΄35΄΄ |
2h30΄15΄΄ | 18΄05΄΄ | 17΄55΄΄ | 36΄00΄΄ | 17΄50΄΄ | 17΄50΄΄ | 35΄40΄΄ | 1h15΄40΄΄ | 18΄30΄΄ | 18΄10΄΄ | 36΄40΄΄ | 17΄30΄΄ | 17΄10΄΄ | 34΄40΄΄ | 7΄20΄΄ | 2h30΄15΄΄ | 3΄33΄΄ | 17΄45΄΄ |
2h32΄50΄΄ | 18΄15΄΄ | 18΄10΄΄ | 36΄25΄΄ | 18΄05΄΄ | 18΄05΄΄ | 36΄10΄΄ | 1h16΄35΄΄ | 18΄55΄΄ | 18΄30΄΄ | 37΄25΄΄ | 17΄50΄΄ | 17΄35΄΄ | 35΄25΄΄ | 7΄25΄΄ | 2h32΄50΄΄ | 3΄37΄΄ | 18΄05΄΄ |
2h35΄30΄΄ | 18΄35΄΄ | 18΄30΄΄ | 37΄05΄΄ | 18΄25΄΄ | 18΄25΄΄ | 36΄50΄΄ | 1h17΄55΄΄ | 19΄15΄΄ | 18΄55΄΄ | 38΄10΄΄ | 18΄10΄΄ | 17΄45΄΄ | 35΄55΄΄ | 7΄25΄΄ | 2h35΄30΄΄ | 3΄41΄΄ | 18΄25΄΄ |
2h38΄40΄΄ | 19΄00΄΄ | 18΄50΄΄ | 37΄50΄΄ | 18΄50΄΄ | 18΄50΄΄ | 37΄40΄΄ | 1h19΄50΄΄ | 19΄40΄΄ | 19΄10΄΄ | 38΄50΄΄ | 18΄40΄΄ | 18΄15΄΄ | 36΄55΄΄ | 7΄30΄΄ | 2h38΄40΄΄ | 3΄45΄΄ | 18΄45΄΄ |
2h42΄40΄΄ | 19΄30΄΄ | 19΄20΄΄ | 38΄50΄΄ | 19΄15΄΄ | 19΄15΄΄ | 38΄30΄΄ | 1h21΄40΄΄ | 20΄00΄΄ | 19΄45΄΄ | 39΄45΄΄ | 19΄00΄΄ | 18΄45΄΄ | 37΄45΄΄ | 7΄50΄΄ | 2h42΄40΄΄ | 3΄51΄΄ | 19΄15΄΄ |
2h46΄30΄΄ | 19΄55΄΄ | 19΄40΄΄ | 39΄35΄΄ | 19΄40΄΄ | 19΄40΄΄ | 39΄20΄΄ | 1h23΄05΄΄ | 20΄30΄΄ | 20΄10΄΄ | 40΄40΄΄ | 19΄30΄΄ | 19΄10΄΄ | 38΄40΄΄ | 8΄05΄΄ | 2h46΄30΄΄ | 3΄56΄΄ | 19΄40΄΄ |
2h50΄20΄΄ | 20΄20΄΄ | 20΄15΄΄ | 40΄35΄΄ | 20΄15΄΄ | 20΄15΄΄ | 40΄30΄΄ | 1h25΄30΄΄ | 21΄10΄΄ | 20΄50΄΄ | 42΄00΄΄ | 19΄40΄΄ | 19΄20΄΄ | 39΄00΄΄ | 8΄15΄΄ | 2h50΄20΄΄ | 4΄02΄΄ | 20΄10΄΄ |
2h54΄25΄΄ | 20΄55΄΄ | 20΄40΄΄ | 41΄35΄΄ | 20΄40΄΄ | 20΄40΄΄ | 41΄20΄΄ | 1h27΄25΄΄ | 21΄40΄΄ | 21΄15΄΄ | 42΄55΄΄ | 20΄30΄΄ | 19΄40΄΄ | 40΄10΄΄ | 8΄25΄΄ | 2h54΄25΄΄ | 4΄07΄΄ | 20΄35΄΄ |
2h59΄45΄΄ | 21΄30΄΄ | 21΄25΄΄ | 42΄55΄΄ | 21΄25΄΄ | 21΄20΄΄ | 42΄45΄΄ | 1h30΄20΄΄ | 22΄05΄΄ | 21΄40΄΄ | 43΄45΄΄ | 21΄00΄΄ | 20΄20΄΄ | 41΄20΄΄ | 8΄50΄΄ | 2h59΄45΄΄ | 4΄15΄΄ | 21΄15΄΄ |
3h06΄10΄΄ | 22΄25΄΄ | 22΄10΄΄ | 44΄35΄΄ | 22΄00΄΄ | 22΄00΄΄ | 44΄00΄΄ | 1h33΄25΄΄ | 23΄00΄΄ | 22΄20΄΄ | 45΄20΄΄ | 21΄40΄΄ | 21΄25΄΄ | 43΄05΄΄ | 9΄10΄΄ | 3h06΄10΄΄ | 4΄25΄΄ | 22΄00΄΄ |
3h10΄30΄΄ | 23΄00΄΄ | 22΄30΄΄ | 45΄30΄΄ | 22΄30΄΄ | 22΄30΄΄ | 45΄00΄΄ | 1h35΄20΄΄ | 23΄30΄΄ | 23΄10΄΄ | 46΄40΄΄ | 22΄20΄΄ | 21΄40΄΄ | 44΄00΄΄ | 9΄20΄΄ | 3h10΄30΄΄ | 4΄30΄΄ | 22΄30΄΄ |
3h21΄50΄΄ | 24΄15΄΄ | 23΄55΄΄ | 48΄10΄΄ | 23΄45΄΄ | 23΄45΄΄ | 47΄00΄΄ | 1h40΄20΄΄ | 24΄50΄΄ | 24΄10΄΄ | 49΄00΄΄ | 23΄30΄΄ | 23΄10΄΄ | 46΄40΄΄ | 10΄00΄΄ | 3h21΄50΄΄ | 4΄45΄΄ | 23΄45΄΄ |
3h33΄10΄΄ | 26΄00΄΄ | 25΄30΄΄ | 51΄30΄΄ | 25΄20΄΄ | 25΄20΄΄ | 50΄40΄΄ | 1h47΄40΄΄ | 26΄20΄΄ | 25΄50΄΄ | 52΄10΄΄ | 24΄40΄΄ | 23΄50΄΄ | 48΄30΄΄ | 10΄20΄΄ | 3h33΄10΄΄ | 5΄03΄΄ | 25΄15΄΄ |
3h44΄10΄΄ | 27΄10΄΄ | 26΄50΄΄ | 54΄00΄΄ | 26΄40΄΄ | 26΄30΄΄ | 53΄10΄΄ | 1h53΄00΄΄ | 28΄00΄΄ | 27΄30΄΄ | 55΄30΄΄ | 26΄00΄΄ | 25΄00΄΄ | 51΄00΄΄ | 10΄30΄΄ | 3h44΄10΄΄ | 5΄18΄΄ | 26΄30΄΄ |
3h59΄45΄΄ | 29΄00΄΄ | 28΄30΄΄ | 57΄30΄΄ | 28΄20΄΄ | 28΄20΄΄ | 56΄40΄΄ | 2h00΄40΄΄ | 29΄50΄΄ | 29΄20΄΄ | 59΄10΄΄ | 27΄50΄΄ | 27΄00΄΄ | 54΄50΄΄ | 11΄35΄΄ | 3h59΄45΄΄ | 5΄40΄΄ | 28΄20΄΄ |
4h23΄50΄΄ | 32΄00΄΄ | 31΄20΄΄ | 1h03΄20΄΄ | 31΄20΄΄ | 31΄20΄΄ | 1h02΄40΄΄ | 2h12΄00΄΄ | 33΄00΄΄ | 32΄00΄΄ | 1h05΄00΄΄ | 30΄30΄΄ | 29΄30΄΄ | 1h00΄00΄΄ | 12΄50΄΄ | 4h23΄50΄΄ | 6΄15΄΄ | 31΄15΄΄ |
Πίνακας 2
(Προτάσεις για περάσματα-με έντονο χρώμα οι προτάσεις για καλύτερες επιδόσεις)
Εκτιμούμε πώς είναι πολύ δύσκολο να σπάσει η καλύτερη επίδοση στους άνδρες ενώ είναι πιθανό να συμβεί στις γυναίκες.
Οφείλουμε να επισημάνουμε ότι καθοριστικός παράγοντας είναι οι καιρικές συνθήκες που θα επικρατούν την ημέρα του αγώνα και θα πρέπει να υπάρξει η καλύτερη προσαρμογή σε αυτές.
Θέλουμε να θυμίσουμε σε όλους τους δρομείς ότι υπάρχουν διαφορετικού επιπέδου αθλητές .Το «ευ αγωνίζεσθαι» ,η στάση που πρέπει να μας χαρακτηρίζει ,επιβάλλει να χειροκροτούμε και να χαιρόμαστε τις επιτυχίες των καλυτέρων και να υποστηρίζουμε με σθένος την προσπάθεια των λιγότερο καλών αθλητών.
Ο Μαραθώνιος είναι ο αγώνας στον οποίο τρέχεις με μυαλό, καρδιά και προπόνηση. Είναι μείγμα στρατηγικής πριν τον αγώνα, τακτικής στη διάρκεια του και αποτέλεσμα μια κοπιώδους προετοιμασίας που έχει προηγηθεί.
Τελειώνοντας να υπενθυμίσουμε πως κάθε αγώνας μαραθωνίου είναι ξεχωριστός και πώς στην ιστορική διαδρομή της Αθήνας που κάποιος πολύ εύστοχα παρομοίωσε ως μέκκα του μαραθωνίου δρόμου αξία έχει ο τερματισμός και η μαγική εικόνα του καλλιμάρμαρου σταδίου και της Ακρόπολης που δεσπόζει όταν τερματίζοντας σηκώνεις τα μάτια γεμάτος χαρά και ευτυχία από την ολοκλήρωση μιας κοπιώδους προσπάθειας που δεν κράτησε μερικές μόνο ώρες αλλά διήρκησε όλους τους μήνες της προετοιμασίας για το μεγάλο γεγονός.
Ευχόμαστε καλή επιτυχία και καλό τερματισμό σε όλους και όλες που θα συμμετάσχουν στο μεγαλύτερο αθλητικό γεγονός στην Ελλάδα μαζί με άλλους 48000 δρομείς από 128 χώρες του κόσμου.
Στέφανος Αντωνάκης
Βετεράνος αθλητής ΟΦΗ